tisdag 27 december 2016

Äntligen Mellandagsrea och Jag Shoppar!

 

Nja, jag har väl inte konsumerat men däremot investerat. Jag har egentligen aldrig någonsin varit någon rea-människa, framförallt för att jag hatar dessa fullproppade butiker där man skall slåss med alla andra människor om utplockade varor. Nu finns ju nätshopping för att undvika flocken men jag känner ändå inget sug - rent materiellt så har jag allt jag vill ha (bortsett från en villa med en fin trädgård, men vad jag ser på Hemnet så är det LÅNGT ifrån rea på villorna med de boendepreferenser jag har....)

Har dessutom jobbat i detaljhandeln och sett varenda fulknep som sker, man bör vara hyffsat påläst som konsument för att göra en bra deal.

Jag har legat på runt 8% av portföljen i likvider, no more. Så vad har jag shoppat då? I linje med förra inlägget där jag skrev om att jag håller på att bredda portföljen inför 2017 så har jag gjort ett insteg i bygg / industri sektorn där jag vart mer eller mindre tom innan samt lite exponering mot sjukvård.

Köpt Skanska
Inte direkt mellandagsrea då jag köpt cirka 0,5% under ATH, men någon gång skall man gå in. Cirka 2% av portföljen har jag lagt i Skanska.

Köpt Lindab
Ytterliggare bygg-exponering på min portfölj men ännu tyngre Nordenfokuserade jämfört med Skanska. Tror det kommer byggas mycket i Skandinavien närmsta 5-10 åren så känns inte helt fel. Funderade ju på Lindab för någon vecka sedan och de har sjunkit 10% sedan dess på en rekommendationssänkning från SHB. Perfekt, mer aktier till mig! Cirka 1,5% av portföljen här.

Köpt Nederman Holding
Miljöteknik, återvinning och luftföroreningar inom industrin. Jag tror det finns möjlighet att tjäna pengar inom området långt framöver. Värderingen ser ganska låg ut men med brasklappen att orderingången vart ganska svag i år vilket förr eller senare kommer slå mot omsättningen. Tänker även här långsiktigt innehav, Latour som huvudägare och de har ju inte vart helt dumma i huvet i sina investeringar. Cirka 1,5% av portföljen har jag lagt även här.

Köpt Cellavision
Blodanalys företag med mycket fint track-reckord. Blev 0,8% av portföljen här, tanken är att få upp till 1,5-2%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar