lördag 28 januari 2017

Utveckling & Tankar

2017 har börjat stabilt, känns riktigt skönt jämfört med genomköraren när vi startade 2016. Totala portföljvärdet upp med runt 4% jämfört med index på 1,5%.

Ett innehav som dock börjat året svagt är Betsson där jag backat med runt 10%. Är väl i stort sett inga nyheter som driver värdeminskningen men antar investerarkollektivet primärt är oroliga för utvecklingen i Turkiet som är en ganska så stor marknad för Betsson (~8-10% av omsättning) samt omregleringen i Sverige och Holland som är stora marknader. Osäkerhet är ju aldrig uppskattat och kan inte riktigt bestämma mig om jag skall öka mer nu när det är billigare eller bara låta det vara och invänta rapport som kommer om 2 veckor. Yielden nu uppe på 5,7% på 2015 års utdelning vilket ju är trevligt - jag gissar på liten höjning av utdelningen dessutom.

Castellum kom ju med rapport som jag tyckte överlag såg fin ut. Belåningen nere på 47% känns tryggt och pålitligt vilket är precis det facket Castellum har i min portfölj - trygg och pålitlig.

Sist jag skrev planerade jag att öka i Skanska och Cellavision. I Skanska har jag ökat på precis som jag sade, de är nu uppe i runt 5% av portföljen och skall nog upp lite till mot 6-8%. Däremot i Cellavision gjorde jag precis tvärtom och dumpade hela innehavet. Cellavision har på bara nån månad sen jag gick in i bolaget stuckit med 25% från mitt GAV och bolaget har inte presterat något, det enda som hänt är att en analytiker kom med en högre riktkurs. Jag inväntar lägre kurser igen runt 95 innan jag köper (om det finns likvider).

De nya bolagen jag plockade in runt nyår har gått bra, Protector och Evolution Gaming. Protector kom med PM om genombrottsorder i London vilket var trevligt, dessutom guidar man för premieväxt på 16% för 2017 (18% i lokal valuta), känns bra överlag. Evolution Gaming har framförallt gått bra på ökade rekommendationer så inget att dra för stora slutsatser av än.

Favoritbolaget Opus fortsätter att driva portföljen i 2017 (Bästa bolag 2016), upp 22% i Januari. Egentligen utan några nyheter annat än att man tidigarelägger bokslutskommuniké och att man samtidigt skall lägga fram ny strategi. Jag gissar att man helt enkelt kommer uppdatera de finansiella målen för nästa 5-års cykel, framförallt marginalmålet som man för närvarande ligger med känns löjligt lågt. Stängde på 7,9 igår, går den över 8,5 innan rapport så kommer jag nog hyvla av en bit av innehavet i alla fall.

H&M fortsätter ju kräftgången vilket är tråkigt och även jag börjar vackla i min tro på bolaget. Frågan är ju hur mycket av problemen som kommer från valuta, väder och/eller tillfälliga kollektionsmissar kontra vad som faktiskt är riktiga långsiktiga problem att konkurrera både Online och vad gäller speed (Asiatisk produktion kontra lokal). Hur mycket värde finns att ha butik på bästa läge? Det kanske till och med blir en belastning om ett par år istället för värde. Frågar mig själv dessutom om jag hade ägt H&M om det inte hade vart för historiken? Om det inte hade vart för att "de flesta andra" äger den? Ponera att H&M hade sett ut exakt som det gör men noterades 2010 och man inte hade haft den fantstiska historiken som noterat bolag, hade jag ägt den då? Hade jag vart sugen på ett bolag år 2017 med massivt och växande butiksnät och minskande marginaler? Jag tror faktiskt inte det, och då bör jag ju definitivt fundera på att sälja den. Men har inte gjort det än, inväntar rapporten i veckan.

Catena Media fick jag upp ögonen för efter att fundamentalanalysbloggen skrev om den. Har noterat den i periferin att den gått bra men aldrig grävt nåt i bolaget. Det har jag gjort nu och ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag. Den har ju gått riktigt starkt sista så kanske kommer en rekyl, skall spana lite till sen blir det kanske ett litet köp i taget. Frågan är bara vart pengarna skall komma ifrån? Jag tänker att H&M är ju en säljkandidat, kanske skall ta pengarna därifrån. Då Catena Media är ju inom spelbranschen där jag ju redan har exponering så kanske man skulle vikta om lite Betsson pengar dessutom. Inget beslut taget än men där går mina tankar i alla fall.

Eltel strulade ju till det igen med ytterligare en vinstvarning. Jag har ju skrivit lite om de innan och gjort någon kortare affär och är rätt sugen på de här nivåerna. Projektverksamheten verkar ha drivits fult redovisningsmässigt med för höga redovisade marginaler som smäller i slutavräkningarna. Projekten är runt 30% av verksamheten och ser ju inte jätteattraktiv just nu. Men basverksamheten - underhåll och uppgraderingar - den gillar jag och den är jag sugen på de här nivåerna. Man har ju tillsatt revisorer som skall gå igenom projekten och undersöka fram till rapport om det finns mer smuts att rensa bort där. Inväntar resultatet och bokslutskommuniké innan vi tar beslut.


Så funderingarna just nu är alltså:
Köp - Cellavision, Catena Media eller Eltel? Eller flera?

Sälj - H&M exit? Nerviktning av Betsson eller Opus?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar