fredag 6 januari 2017

2017 - taktar mot 29%

Sådärja +0,49% utveckling på vecka 1 2017, extrapolerat till helår får jag alltså 29% avkastning. Fantastiskt!

Titt som tätt knappar jag lite på miniräknaren och tar fram allehanda dumma "om"....men aldrig när man haft en dålig vecka! Även om det nog kan rankas som korkat eller onödigt så pekar det nog ändå på ett ganska så sunt beteende att fokusera på det positiva, annars hade man nog vart en aning deprimerad!

I alla fall en mycket finare start på 2017 än 2016 - men 2016 blev ju ett fantastiskt år ändå så vad fan säger det egentligen? Veckobasis skall vi nog skita i från och med nu....

Har i alla fall tagit in två nya bolag i portföljen:

Köpt Protector Forsikring

Flera anledningar till att jag tog in dom men framförallt:

          - Som jag skrivit om tidigare breddar portföljen jämfört med 2016, jag äger inga försäkringsbolag sen tidigare (bortsett från en liten, liten del av ICA) vilket gör att jag tar in en ny bransch.
          - Jag har ganska stor negativexponering mot höjda räntor - högre räntor bör vara något positivt för investeringsverksamheten på ett försäkringsbolag som sitter på mycket räntepapper (?). Därav blir det lite "hedge" mot räntehöjningar.
          - Tillväxtbolag som under 2016 gått in i UK och Finland, fortsatt goda möjligheter till geografiskt tillväxt.
          - Lite problem i lönsamheten i framförallt Danmark för tillfället, ser inte att det är problem som inte går att lösa på lite sikt

Köpt Evolution Gaming Group

          - Jag har ju redan Betsson inom spelbranschen så kan nog inte hävda jag breddar portföljen branschmässigt här....
          - Skall jag vara helt ärlig så köpte jag i stort sett enbart baserat på den tillväxttakt de har visat hittills kontra nuvarande värderingen. Fortsätter tillväxten i någorlunda samma takt så bör uppvärdering komma antingen 2017 eller senast 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar