lördag 14 januari 2017

Årets portfölj och brist på tid!

Familjen M's tillvaro har ändrats ganska markant på bara ett par veckor - för det första har Familjen M fått tillökning så numera är vi 4 stycken i familjen! Pappa M har dessutom börjat nytt jobb vilket kräver sin tid då inget kan köras på autopilot. Så just nu sitter vi utan någon större brist på pengar eller kärlek vilket ju är skönt, men desto större brist på tid och sömn! Blir nog inte jättemycket blogg i Q1, jag kommer dessutom om jag följer min plan lägga lite mindre tid på börsen under 2017. Istället har jag breddat min portfölj och lagt en mer statisk plan där tanken är att jag skall lägga mindre tid på att följa portföljen aktivt och mindre tid på att leta nya bolag/möjligheter.

Har nu handlat upp alla likvider och känner mig mer eller mindre "klar" med årets portföljbolag. Dessutom dumpat Sectra som var ett stort innehav för ett år sedan där jag i min exit inte fick igenom hela säljordern och den skvätt som fanns kvar helt enkelt låg där för att jag tyckte courtageavgiften var för hög för att sälja ett så litet innehav. Jag har bytt courtageklass nu så kändes inte lika dyrt att sälja dessa längre.

Nu är det bara fråga om viktning. Så här ser det ungefär ut idag:

Portfölj % av Port
Castellum 8,0%
Protector Forsikring 8,0%
Opus 8,0%
Evolution Gaming 8,0%
Securitas 7,0%
Betsson 7,0%
ICA 6,0%
Autoliv 6,0%
Ework 6,0%
Hoist 5,0%
H&M 5,0%
Hemfosa 5,0%
Nobina 4,0%
Kinnevik 2,0%
Precio 2,0%
HomeMaid 2,0%
Catella 2,0%
Skanska 2,0%
Lindab 2,0%
Nederman 2,0%
Fingerprint 1,0%
Cellavision 1,0%
Saltängen Prop 1,0%
Totalt Aktier 100,0%
Likvider 0,0%
Totalt 100,0%

Utöver detta så har jag även skapat mitt "Snus&Godis" konto vilket jag har belutat skall blir ett investmentbolagskonto med följande fördelning:

Portfölj % av Port
Investor 30,0%
Industrivärden 30,0%
Bure 20,0%
Svolder 10,0%
Traction 10,0%

Denna portföljen har är så pass liten än så länge så är försumbar - men om 20 år då jäklar! =)

Planerade Affärer:

Beror till viss del på hur kurser och bolag utvecklas men så som det ser ut just nu så ligger Skanska högst och Cellavision tvåa på priolistan - så de närmsta insättningarna kommer gå hit för att öka viktningen på dessa bolag i portföljen till runt 4-5% per bolag.






2 kommentarer:

  1. Grattis till tillökningen! Det låter sunt, både ur ett familje/jobb perspektiv och - vill jag tro - ur ett ekonomiskt perspektiv att inte handla alltför mycket i portföljen.

    Lite synd att vi får se färre inlägg, men det hoppas jag ändrar sig över tid.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!

      Hoppas inte på färre men får väl gissa det blir så =)

      Med vänlig hälsning
      M

      Radera