tisdag 25 oktober 2016

Kinnevik & Autoliv

Imorgon och i övermorgon rapporterar Kinnevik och Autoliv. Båda dessa ligger i min portfölj som jag kallar "Långsiktig kvalité" - i grund och botten så sätter jag större tillit till ledningarna i dessa bolag att de gör rätt saker och min analys grundar sig mer i breda penseldrag än att gräva i detaljer.

För Kinnevik har nu de flesta noterade innehaven rapporterat sina Q3 rapporter och alla utom Qliro var OK eller bättre. Qliro som del av substansvärdet är ju det minsta av dessa bolag så överlag bör substansvärdet ökat efter rapport. Zalando som är det enskilt intressantaste innehavet (för mig) rapporterar inte än förrän om 2 veckor men för en vecka sen höjde de guidningen för 2016 så det bådar ju mycket gott inför rapport.

Autoliv är det innehav jag har ägt längst tillsammans med HM i min nuvarande portfölj. De har en basbusiness i den passiva säkerheten (krockkuddar, säkerhetsbälten) som ser mycket stabil ut och finns fortsatt möjlig fin tillväxt i denna delen i svallvågorna från Takataskandalen (En av de stora inom bilsäkerhet som haft låg kvalité på sina krockkuddar vilket lett till ett antal dödsfall). Dessutom mycket fina möjligheter att växa inom aktiv säkerhet (system som upptäcker olyckor innan de hänt och förhindrar dom, exempelvis automatisk bromsning när hinder upptäcks framför bilen). Jag har haft ett par vänner som jobbat på Autoliv och de har alltid pratat mycket gott om bolaget och den kvalité som produkterna skall ha (subjektiv input absolut men än så länge så har jag inte sett någon information som motsäger detta). Siffrorna har under lång tid dessutom följt en positiv utveckling.

Autoliv har självklart vissa risker - ta exemplet med Takata och tumma lite på kvalitén med några dödsfall i USA som följd kan knocka vilket bolag som helst. Kvalitén är A och O i ett bolag som Autoliv, allt annat är prioritet B. Dessutom ligger bilförsäljning globalt på väldigt höga nivåer och är det något som folk skjuter på vid en skakigare konjunktur så är det inköp av en ny bil. Jag ser inga omedelbara risker med något av ovanstående vad gäller Autoliv så tills vidare ligger de kvar i portföljen.


M






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar