onsdag 19 oktober 2016

Varför jag äger Ework Group

Ework Group är ett bolag som mäklar konsulttjänster framförallt inom IT. Konsulterna är alltså inte anställda av Ework som hos en traditionell konsultfirma utan Ework agerar endast mellanhand mellan konsult och kund. De är verksamma i Skandinavien samt att man försöker starta upp i Polen - men Sverige är den överlägset viktigaste marknaden.

Jag har ägt Ework sedan 2014 och det är innehavet i min "korta portfölj" som hängt med längst. Anledningarna till att jag gick in i bolaget var:

1. Siffrorna. De växte kraftigt med lönsamhet redan när jag gick in och hade gjort så över tid.
2. Utdelningen - de delar ut hela vinsten. När jag gick in efter 2014 års Q3 handlades aktien på en nivå som gav 6% direkavkastning på 2013 års utdelning och med den tillväxt de visade estimerade jag en direktavkastning för 2014 på 7,5%
3. Affärsmodellen - Nytänk och jag gillar det. De har ju redan bevisat att de går att tjäna pengar på affärsmodellen.

Affärsmodellen stämde dessutom överens till att täcka behoven som fanns hos det företag jag själv jobbade på vid tillfället. Tidigare under 2014 hade vi då gjort oss av med en mängd anställda framförallt inom IT - sedan återanställt de man behövde som konsulter med argumentationen att man ville ha en större flexibilitet vad gäller arbetskraften. Att man gjorde så här på just IT var på grund av att IT rör sig så jäkla fort, kunskap blir snabbt gammal och det krävs konstant utbildning för att hänga med. Det är svårt och dyrt att upprätthålla en aktuella kompetensnivå för ett bolag som inte huvudsakligen är IT inriktat. Dessutom krävdes det allt oftare en helt annan spetskompetens för de projekt som pågår inom IT.

Under 2015 växte Ework med 29% och 43% i resultat per aktie. Första halvåret 2016 har omsättningen utvecklats vidare positivt  med 19% och resultat 14%. Det som framförallt känns tryggt på kort sikt är att orderboken har växt sig riktigt stor så fortsatt tillväxt på hög nivå räknar jag med.

Börsvärdet ger ett PE på 20,5 på rullande 12 månader. Bolaget ser i första anblick ut att ha en rejäl nettokassa på 120 MSEK men jag vågar in räkna in den då det i balansräkningen ser ut som att det mest beror på att man fått in mer fordringar från kund men inte än betalat ut detta till konsulterna (Helt enkelt en timingfråga över kvartalsbokslutet). Jag räknar med 70 MSEK i nettokassa istället och får då ett PE för rörelsen på 19,5 - känns som att marknaden värderar bolaget ganska "fair"

De största negativa saker som jag ser på Ework är:

1. Överexponering mot svenska arbetsmarknaden. Börjar den svenska arbetsmarknaden hacka så finns stora risker det slår igenom hos Ework. Denna marknadsrisk kommer förhoppningsvis minska något när/om man lyckas bättre i övriga Skandinavien samt att Polen kommer igång.

2. Insidersförsäljningar har skett titt som tätt - oroande när de anställda inte tror med på bolaget. Detta kanske man inte behöver bry sig så mycket om då det skett ett antal insidersförsäljningar sen 2014 och aktien under perioden stigit med >100% inkl utdelningar.

3. Under 2016 så har omsättningen växt snabbare än resultatet - med andra ord sämre marginaler. För mig är det inte glasklart vad det beror på men ser ut som att Ework inte lyckats upprätthålla sin "bruttomarginal" - kan bero på några av de större samarbeten och avtal man fick förra året vilka man fick på något sämre villkor. Egna personalkostnaderna har också ökat med cirka 20% men även här något oklart om det är personal man behövt för den Skandinaviska tillväxten eller om det också har att göra med satsningen i Polen där man inte får se intäkterna ännu.

4. Orderingången har under väldigt lång tid överstigit omsättningen. Detta är i grunden bra då bolaget ska växa men jag känner en viss oro att en del av orsaken till den stora skillnaden mellan omsättning och orderingång är att man helt enkelt har svårt att hitta rätt konsulter till de beställningar man får från kund. Detta kan ju leda till att man tummar på kvalitén alternativt har svårt att leverera överhuvudtaget - en order är ju inte värd ett skit förrän den faktiskt kan levereras/faktureras.

Med den orderboken och de potentialer som finns både utomlands och inom andra områden än IT så pekar det mesta just nu på att de kommer fortsätta växa runt 15% per år vilket är ungefär de siffror jag räknar med för Q3 rapporten på fredag 21/10. I så fall bör de behålla en värdering runt PE20 vilket skulle ge en årlig totalavkastning på runt 20% inklusive utdelningar vilket skulle vara mycket bra och långt över mitt mål om 6%. Jag har ännu inga planer på att sälja mina andelar - de största orosmomenten jag ser just nu är överexponeringen mot Svenska marknaden samt om man har svårt att hitta rätt konsulter för de orders man får. Svenska marknaden känns för närvarande mycket stark men då det vänder kommer jag ta en funderare om jag skall sälja. Detsamma gäller om omsättningen slutar växa men orderboken fortsätter stå stark - detta skulle jag tolka som att man har svårt att hitta rätt kompetens för beställda uppdrag. Då skulle jag också ta en funderare på om jag vill vara kvar.

Skall bli kul att läsa kvartalsrapporten imorgon!

Väl mött!
M



3 kommentarer:

  1. Intressant analys av Ework. Delar många av dina synpunkter och har några reflektioner kring dina orosmoln.

    For the record, Äger själv aktier i Ework och de ligger i min långa portfölj tills den dag konjunkturen börjar svänga, då kliver jag ut pga det kommer slå mot Eworks tillväxt. Konsultinköp är många gånger det första stora ftg börjar strypa. Många framtida projekt kommer helt enkelt sättas "on-hold" vilket gör att Eworks tillväxt kommer att hämmas.

    1, Överexponeringen mot svenska marknaden. Eworks största marknad är Sverige och det är här den största efterfrågan finns både på It-konsulter men även teknik-konsulter. Möjligheten att växa inom Teknik-konsulter bedömer jag som god, Ework har en skalbar tjänst som lämpar sig väl för även teknik-konsulter.
    Möjligheten att växa ytterligare i Sverige är stor, företag/kunder konsoliderar sina tjänsteinköp och marknaden är fortfarande stor inom detta område - dock finns det risk för marginaltapp då konkurrens från andra aktörer ökar. Polen kommer de garanterat växa i men man ska vara medveten om att det är en helt annan prisnivå på konsulter där samt så är kontraktslängden kortare i Polen jämfört med Sverige. Finland är en marknad där ekonomin fortfarande går trögt och det återspeglar sig i en relativt låg efterfråga på konsulter.

    2, Insiderförsäljning. Tycker generellt att "folk" lägger lite för stor vikt vid detta utan att egentligen veta bakgrunden till försäljningen. Många kan ha varit med på resan "Ework" sedan de noterades och har fina vinster att plocka hem. Även om "man" tror på bolaget säljer personer ut delar av sitt innehav, kan handla om husköp, båtköp etc etc. Lite som du själv skriver, kursen har gått starkt även efter insiderförsäljningen.

    Fortsättning i nästa inlägg...

    SvaraRadera
  2. 3, omsättningen ökar mer än resultatet. Detta är nog det som är mest kritiskt. Detta tolkar jag enbart som ökad konkurrens samt bättre inköpare av konsulttjänster. Marknaden har mognat, tidigare kunde Ework ta högre marginaler för sin "förmedling" men i takt med att fler aktörer har etablerat sig på marknaden och inköpare av konsulttjänster även förstår att det kanske inte är rimligt att en aktör tar runt 10-15% i marginal för en förmedling. Detta gäller primärt större företag med en vassare inköpsorg. Vid större affärer, speciellt vid deras CSO-affärer (outsourcad konsultförsörjning) sker det i 99,9% av fallen en upphandling (RFP) där flera aktörer slåss om att ensamt vinna kontraktet om att hantera kundens hela It-konsultinköp. Vid dessa typer av affärer (CSO) som Ework vunnit de senaste åren är marginalen avsevärt lägre jämfört med att förmedla en enskild konsult, uppsidan är i stället att de får hantera en större spend av kundens totala konsultinköp. Det driver omsättningen enormt men marginalen i % blir lidande. Tror vi kommer får se en ökad utveckling emot detta. Finns i mitt tyckte för många små aktörer som enbart arbetar med konsultförmedling och där är konkurrens stor, där kommer inte Ework kunna växa lika mycket i det långa loppet. Däremot är det inte så många aktörer på marknaden som kan slåss om de stora CSO-affäerna, några få i Sverige men ett flertal internationella aktörer som troligtvis håller svenska marknaden under bevakning.

    Finns dock några positiva saker med detta om Ework lyckas växa inom detta område:
    CSO-affären, där jag tror Ework kommer att växa, kommer trycka ner marginalen en aning men trycka upp omsättningen. I kronor och ören kan det dock bli bättre på sista raden. Tänk, 1,5% vinstmarginal på 6 miljarder jämfört mot 1,3 %vinstmarginal på 7,5 miljarder. (obs, fiktiva siffror då jag är lat och orkar inte ta fram faktiska siffror just nu). Finns nog även möjlighet till merförsäljning etc hos de kunderna vilken kan bidrar till bättre siffror.

    4, orderingång kontra omsättning.
    Här skulle man behöva räkna lite baklänges (vilket jag återigen är för lat för att göra idag) för att att analysera siffran "hit-rate" ökar/minskar/oförändrad? Lite som jag skrev i svaret ovan, flera aktörer finns på marknaden och inköpare blir vassare. Man använder sig inte enbart av ework utan konkurrensutsätter även dem mot andra aktörer på marknaden. En orderförfrågan/konsultförfrågan går ut till flera aktörer på marknaden och många slåss om att göra tillsättningen vilket bidrar till att ework kanske inte har lika hög Hit-rate som tidigare. Man ska även inte underskatta att det är stark efterfråga på It-konsulter (beroende på kompetens) och det gör det svårare för förmedlare att hitta "rätt konsult". Detta driver dock även upp priset på konsulterna men de är inte heller dumma utan spelar även ut mäklare/förmedlare mot varandra och går via den som tar minst marginal emellan. Detta kan påverka eworks marginal på sikt.

    Nu blev det ett väldigt långt svar från mig, kanske även lite pro ework i det hela men för att summera. Finns orosmoln för Ework men jag är fortfarande positiv till aktien på sikt (1-3år) beroende på konjunktur. Tror att de kan övervinna de hinder de har på vägen samt fortsätta växa enligt rapporten idag. Ett par stora CSO-affärer kommer även att påverka omsättningen positivt och om de inte tar dessa affärer till "för"låg marginal kommer de kunna öka sitt resultat i kronor i öre.

    Ska bli väldigt intressant att fortsätta följa Eworks utveckling och även din bevakning av aktien.
    Tack för ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Strategen för en mycket matnyttig kommentar! Har väldigt nyligen börjat med det här och såna här kommentarer hjälper mig och gör det motiverande att fortsätta.

      Rapporten kom ju idag och jag blev nöjd även om marknaden värderar ner aktien med ca 3,5%. Skall försöka skriva ett litet inlägg om rapporten senare idag eller imorgon.

      Precis som du skriver så är även jag mycket positiv till Ework på 1-3 års sikt, sitter lugnt i båten tills vidare så får vi se vart det bär.

      M

      Radera