lördag 22 oktober 2016

Kommentar Ework Q3 Rapport

Igår presenterade Ework sin kvartalsrapport från Q3. Det var en fullt godkänd rapport enligt min mening som inte förändrar min syn på bolaget närmsta tiden. Lite tråkigt att marknaden värderade ner bolaget med -3,75%. Ework är mitt fjärde största innehav idag och jag är rätt nöjd med storleken, skall jag fylla på så skall den nog ner en bit till.

Tittar vi in i rapporten så finns det lite blandat godis.

Positivt:
 -  Mycket stark tillväxt totalt (+25%)
-   Fortsatt stark orderingång som överstiger omsättningen bäddar för fortsatt tillväxt (+28%)
 -  Norge och Danmark växer mer än koncernen (ca +50%)
 -  Man har kommit längre med Polska etableringen än jag väntat (>100 konsulter idag)

Negativt:

- Marginalen - koncernen växte med +25% omsättning men rörelseresultat ökade "bara" med 10%.


Det jag tror marknaden reagerade negativt på var framförallt siffrorna för den svenska verksamheten som fastän de visade tillväxt på >20% så minskade rörelseresultatet ganska kraftigt. Detta förklarar man med ökade kostnader på digitalisering och automatisering. Dessutom redovisas den polska affären fortfarande i Sverige där det även noteras längre ner i rapporten att man anställt extra personal jämfört med tidigare år för att driva tillväxten i Polen - jag antar att Polen än så länge skulle visa negativ rörelsemarginal så det drar ner den "svenska" marginalen i rapporten.

Leker vi lite med siffrorna för koncernen så ser vi att posten "övriga externa kostnader" ökat med cirka 5 MSEK (eller +41%) mot föregående år. Lägger vi tillbaka dessa i rörelseresultatet får vi att det skulle ha ökat med 34% - detta är nog i överkant då jag gissar att en ganska stor del av denna kostnadspost är annonsering vilket antagligen ökar hyffsat linjärt med antalet uppdrag man förmedlar. Antar vi att hälften av kostnadsökninen är av engångskaraktär i form av investeringar för framtiden och lyfter tillbaka det så skulle resultatet ökat med 23% mot omsättning som ökat med 25% - mycket bra med andra ord.

Hoppar vi tillbaka till fadäsen i den svenska verksamheten så är det med största sannolikhet där man tar alla eller en stora majoritet av de investeringar man gör - dessutom redovisar man den polska verksamheten i Sverige där man antagligen redovisar ett negativt rörelseresultat vilket belastar siffrorna. Oavsett så drar jag slutsatsen att för den Svenska verksamheten så skall man vara försiktig med att ta siffrorna vid "face value" - verksamheten går antagligen mycket bra och växer inte bara i top-line utan även i vinst.

Hoppas ni får en trevlig helg!
M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar