söndag 30 oktober 2016

Rapportperioden Q3 2016

Rapportperioden tycker jag överlag är riktigt rolig! Jag älskar att få en lägesuppdatering från bolagen jag äger. Tyvärr har den här rapportperioden inte varit den roligaste hittills - de flesta bolag har dock kommit med OK rapporter men inte mer. Mitt största innehav har dock inte rapporterat än och det råkar också vara bolaget jag tror mest på en positiv reaktion från marknaden när Q3:an kommer: Opus.

Oavsett så kort sammanfattning om hur bolagen rapporterat.

Castellum
Betyg: 7/10
Positivt att värderingarna fortsätter gå kraftigt upp, men blev framförallt glad över kommentaren att man sagt upp flera avtal för omförhandling till högre hyror på grund av het marknad. I like. Står cirka 1% högre än innan rapport idag. Stort innehav idag och kommer varken sälja eller köpa tills vidare.

Ework Group
Betyg 5/10
Stark tillväxt men inte lika stark vinsttillväxt - förklaring investeringar för ännu mera tillväxt. Helt OK rapport men inget överpositivt. Står cirka 1,5% lägre än innan rapport idag. Hyffsat stort innehav i min portfölj redan den skall ner en bra bit till innan jag ökar.

Kinnevik
Betyg 6/10
Kinnevik i sig är ju inte så viktigt utan snarare underliggande innehav. Oavsett så har substansrabatten ökat i aktien (begränsar nersida på kort sikt något) men framförallt har de flesta av innehaven kommit in helt OK. Zalando har inte rapporterat än men de reviderade upp prognosen häromveckan för helåret så det bådar gott inför rapport. Står cirka 1% lägre än innan rapport. Funderar på att öka.

Autoliv
Betyg 7/10
Överträffar egna sagda prognoser för kvartalet både på tillväxt och marginaler. Däremot gick tillväxten inom aktiv säkerhet inte så raketaktigt som tidigare. Marknaden värderar ner bolaget sen rapport med nästan 5%. Börjar närma sig öka nivåer för mig.

Fingerprint Cards
Betyg 6/10
Vinsttillväxten på 120% är ju hygglig(!) men man specifierar prognosen för 2016 till den nedre delen av tidigare angiven prognos vilket väl framförallt var det som marknaden inte tyckte var så roligt. Marknaden reagerat negativt med cirka 3%. Kommer inte öka i FPC utan nyheter (då ska den bra långt ner i källaren).

Precio Fishbone
Betyg: 3/10
Hygglig omsättningstillväxt men negativ vinsttillväxt. Dålig beläggningsgrad på konsultdelen är förklaringen bland annat konsultstopp på ett par större kunder. Ericsson har vart kund tidigare så inte otroligt om vi har en del av förklaringen där. Att Ericsson går dåligt skall förhoppnignsvis inte påverka långsiktiga värden i bolaget även om det självklart blir ett speedbump här. Marknaden värderar ner bolaget sen rapport med -10%. Hade det vart ett stort innehav hade jag kanske minskat, nu är det mer en krydda och licens/prenumerationsintäkter verkar gå bra. Jag "chansar" vidare som det är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar