tisdag 1 november 2016

Eltel

Strax innan rapportfloden började så kom Eltel med en vinstvarning vilket fick aktien att störtdyka med >40% på en dag. Jag hade tittat på Eltel innan men tyckte det såg dyrt ut, dittills under 2016 hade den gått för runt 90 kr men nu köpte jag på mig på 52. Eltel potentialen är enkel - är det engångseffekter vi pratar om så är det riktigt billigt ~50 kr, det jag skall se upp med framöver är att förhoppningsvis ingen mer skit flyter upp till ytan.

Skall vi vara lite konspiratoriska så är det ju inte första gången man rensar skelett ur garderoben i samband med att man byter VD - skall man skriva ner något så gör man det direkt som ny VD så kan man skylla på gamla regimen.

Jag har inte köpt på mig en jättepost då jag ser en risk och två möjligheter, jag är öppen för att fylla på mer om det blir ännu billigare och inget nytt kommer upp:

1. Finns det mer projekt som utförs i dålig kvalité där kostnader kommer senare? Finns det fler projekt där man överskattat lönsamheten i resultatavräkningen? Alla kan göra fel, är det engångsföreteelser så borde det vara lugnt - om inte är det ett riktigt skit- fuskbolag där jag säljer asap.

2. Finns risk man hoppar utdelning för 2016 - balansräkningen inte den solidaste på börsen. Skulle kunna leda till viss kurspress och man får köpa ännu billigare än idag - detta kommer jag göra ifall läget uppstår.

3. Goodwillposten överstiger eget kapital, en relation jag personligen inte gillar. Det finns risk för nedskrivningar vilket skulle kunna leda till nyemission. Kurspress igen och möjlighet att köpa mer ännu billigare.

Om detta är engångsföreteelser och man kan leverera 5% EBITA marginal 2017 (Bolagets egna mål är 6%) så bör utdelningen för 2017 landa på runt 6% av nuvarande börskurs. Räknar vi att marknaden kommer värdera om bolaget om man kan visa sig mer stabila till PE 15 så är kurspotentialen ~60%. Det tycker jag är värt en chansning.


M






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar