onsdag 2 november 2016

Opus Q3

Jag hade följt Opus ett längre tag då jag gillar verksamheten men tyckt det såg dyrt ut fram till April/Maj i år. Jag köpte mina första aktier på 4,55 och köpt vidare sen dess -  Opus har därmed blivit mitt enskilt största innehav idag och även det innehav som gått bäst under 2016. Aktien har dock rekylerat ner cirka 15% sista veckorna från toppen tänkte därför för mig själv skriva ner varför jag håller på den, i alla fall på kort sikt då man ibland börja tvivla på sina innehav vid kortsiktiga nedgångar.

Nästa viktiga punkt i Opuskalendern är ju Q3 rapporten som kommer om cirka 2 veckor, detta är vad jag gissar utifrån tillgänglig information:

Som bas tar jag EBITDA 2015: 71,2 MSEK

Resultatposter av engångskaraktär Q3 2015:

Realisationsförlust Opus Equipment -6,6 MSEK.
Personalneddragningar Sverige -2 MSEK
Uppstart EaaS Kalifornien -2,8 MSEK

Total påverkan EBITDA -11,4 MSEK

Justerad EBITDA för kostnader av engångskaraktär Q3 2015 = 82,6 MSEK

Allt annat lika bör alltså den redovisade EBITDA-tillväxten bli 16%. Den enda övriga information jag har om Q3 mot Q3 är:

Sverige:
1. Opus har högre marknadsandelar i Sverige Q3 mot förra året enligt Transportstyrelsen
2. Opus opererar med högre priser i Sverige jämfört med förra året
3. Tittar jag på fordonsstatistik så får jag att den besiktningsbara delen av fordonsflottan i Sverige Q3 mot Q3 bör ha utvecklats:
            a. Personbilar: +0,5%
            b. Lastbilar: +3,3%
            c. Bussar: +1%

Internationellt:
4 EaaS programmet i Georgia har startat under Q2 och bör ge ökande intäkter i Q3
5. I Chile och Pakistan har verksamheten startat. Antagligen i så pass liten utsträckning att det har ytterst marginell påverkan på koncernen.


Sammanfattningsvis bör den Svenska verksamheten ha utvecklats mycket bra under kvartalet - den internationella verksamheten har det inte kommit så mycket information som har stark påverkan på innevarande kvartal enligt mig så där får vi gissa mer.

Tittar vi på Sverige först så bör volymen ha ökat både genom att Opus får en större del av kakan samtidigt som fordonsstatistiken pekar på en större kaka totalt.

Om vi antar att marknaden ökat med 0,5% samtidigt som marknadsandelen växt från 27,74->27,92 så ger det en volymutveckling på +1,2%.

Detta är ju bra, men samtidigt så har faktiskt Opus öppnat 3 nya stationer - omräknat i % så har antal stationer ökat med ca 3,5% så frågan är hur beläggningen/marginalen varit på de nya stationerna om volymen bara ökat med 1,2% - två av stationerna är av mindre art som jag förstår det så det är absolut en del av förklaringen. Jag tänker bortse från volymen vidare då jag antar att de nya stationerna antingen har runt noll marginal alternativt så bidrar de med max ett par hundra tusen till EBITDA resultatet.

Då återstår Pris/Mix att ta hänsyn till. Jag antar väldigt enkelt att de lyckats ta ut mellan 10-14% mer än föregående år. Prishöjningen om jag inte missminner mig var från 390 kr på en standardbesiktning till 445 kr = 14,1%. Föredrar att vara lite försiktig, priserna beror dessutom vilken tid kunden bokar, på vilken station och om man kör drive-in eller inte så man kan hitta rabatter om man är lite flexibel som kund hos Opus. Oavsett så ger 10-14% prishöjning en EBITDA effekt på 12,5-17,5 MSEK.

Estimerad EBITDA Q3 2016 = 95,1-100,1 MSEK exkl utveckling internationellt

EaaS i Kalifornien är numera mer eller mindre fullt utrullad, detta bör ge bättre intäkter och marginaler än Q3 2015. Dessutom startade EaaS i Georgia under Q2 dessa intäkter bör också ha ökat till Q3 + att Pakistan/Chile har börjat generera intäkter. Organisk tillväxt i Q2 var 8,5% - jag räknar på en omsättningstillväxt på 5%-9% i Q3.

EBITDA marginalen var i Q2 2016 27,5% och i Q3 2015 26,5% (exkl engångskostnader) -> den internationella delen av Opus har inte alls samma säsonssvängningar som Sverige jag gissar att marginalen stannar på 27% i Q3, alltså mitt emellan Q2 2016 marginalen och 2015 Q3 nivån. Detta skulle i så fall ge ett resultat på cirka 277-287 MSEK i omsättning och 75-77,5 MSEK i EBITDA mot 67 MSEK förra året. Då jag redan justerat för de 2,8 MSEK i engångskostnader i mitt estimat bör detta ge 5,2-7,7 MSEK i EBITDA-tillväxt 2016.

Eftersom EaaS i Georgia är under uppbyggnad, man startar i Chile och Pakistan, man öppnar nya stationer i Sverige så höftar jag till med 0-2 MSEK i engångkostnader - det är trots allt ett tillväxtbolag vilket gör att det mer eller mindre varje kvartal tas "engångskostnader" för tillväxt.

Estimerad EBITDA Q3 2016 = 98,3-107,8 MSEK, medelvärde 103 MSEK

Räknat på medelvärdet jämfört med redovisat EBITDA för 2015 ger detta alltså en potentiell EBITDA-tillväxt på cirka 45% vilket om det sker borde ge aktien en fin skjuts.


Estimerad nettovinst:

Avskrivningar -45 MSEK
Räntenetto -20 MSEK
Valutaeffekt +5,5

Resultat före Skatt: 43,5 MSEK
Efter skatt: 33,9 MSEK = +45% mot Q3 2015

På dagens kurs 6,15 får jag nytt PE-tal på 20 för 12 månaders rullande resultat. Q4 kommer med största sannolikhet förbättras kraftigt också drivet av EaaS programmen och högre priser i Sverige. För 2017 kommer det utrullning av nya egenutvecklade produkten "RAP" (Remote programming) vilket jag tror mycket på samt utrullning av köpta produkten Fastlign. Dessutom kommer förhoppningsvis Pakistan & Chile börja bidra lite mer - tror det kan bli bra det här och ligger kvar tills vidare.

Då de än så länge inte redovisat vad Fastlign kostade så antar jag det var så pass billigt att det inte var relevant att meddela aktiemarknaden. Då man inte köpte tekniken 100% utan skapat ett gemensamägt bolag tillsammans med utvecklaren kan det betyda att Opus "delbetalar" genom att bistå med sitt kundnätverk och sin förmåga att sälja produkten till sina befintliga kunder som den största aktören inom bilprovning i USA. Hoppas vi blir klokare vid delårsrapporten och jag tror på grund av ovan att kassan fortsatt är riktigt stor vilket bör möjliggöra fler förvärv.

M













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar