tisdag 8 november 2016

ELECTION DAY


Donald vs Hillary


Så äntligen är det dags, nu får vi det här överstökat så vi tar bort EN osäkerhet från marknaden i alla fall.

Som jag nämnt i tidigare inlägg så tror jag Trump-vinst kommer ge skakiga finansmarknader men med relativt liten reell ekonomisk påverkan för en svensk investerare. Som investerare så ser jag framförallt ett par punkter som påverkar framtiden och potentiell ekonomisk utveckling:

1. Handel & Tullar. Det är alltså Senaten som röstar om dessa avtal men Presidenten har ju alltid sitt veto. Majoriteten i senaten är republikaner och med en generell övertygelse om att frihandel/låga tullar är bra. Hillary kommer stödja detta medans Donald kommer streta emot (Även om Hillary är Demokrat och Donald Republikan). Med andra ord blir slutsatsen:
     Hillary: Positivt
     Donald: Status quo då han har svårt att påverka negativt även om han vill.

2. Federala budgeten, hur löser man underskottet? Den federala budgeten har alltså massiva underskott - enkelt sett så behöver man antingen få in mer skatter eller sänka kostnaderna för att lösa detta. Det tredje alternativet är att man jobbar vidare som idag, sopar problemet under mattan genom att ta mer lån och för vidare problemet på nästa president. Donald vill lösa detta problem, men tror ni han kommer höja skatterna? Nej, han kommer skära i utgifterna vilket betyder att företag med exponering mot USA som stat kommer få det lite tuffare (ObamaCare vill han redan döda, med ganska stort stöd). Hillary vill höja skatterna för de rika, men hon har vad jag vet inte sagt att det skall gå till att täcka budgetunderskottet därmed gissar jag att hon sopar problemet under mattan och skjuter det vidare till nästa president. Slutsats blir då:
     Hillary: Status quo (Men negativt på lång sikt då man inte tar tag i problem som växer sig ännu större)
     Donald: Negativt på kort sikt (Men kanske bättre på längre sikt då man tar tag i problemet innan det växer sig ännu större)

3. Skatterna. Donald vill sänka skatterna för de rika samt företagen med tesen att det kommer skapa fler jobb. Hillary vill höja skatterna för de rikaste och lägga på barnomsorg och utbildning. Som svensk som är van vid att utbildning är gratis och att båda föräldrarna faktiskt kan jobba heltid med småbarn så är jag ju för Hillary. Med det sagt så tror jag egentligen Hillarys förslag är bäst för USA på längre sikt, men att Donalds förslag är det som potentiellt kan få en positiv effekt på ekonomin på kort sikt. Hillarys förslag tror jag däremot inte får någon större negativ påverkan då effekten skall komma på de allra rikaste (endast möjligen om man är exponerad mot lyx-produker, det kanske säljs lite mindre Louis Vuitton väskor med hennes förslag).
     Hillary: Status quo
     Donald: Positivt


Som avslutning kan jag ju också nämna att jag inte heller är helt bekväm med att Donald håller makten över kärnvapnen. Men om han skulle få för sig att nyttja denna möjlighet när han "förhandlar" så har vi fan så mycket större problem än en börskrasch.

M



    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar