lördag 12 november 2016

v45 - Veckosammanfattning

V45 blev en bra vecka trots allt - framförallt trots Trump-segern. Jag som många andra trodde ju det skulle bli bra mycket skakigare om Trump vann men tror framförallt han lyckades lugna världen lite genom att agera som en vuxen person för en gångs skull efter han vunnit. De utlovade satsningarna på infrastrukturen tror jag kan bli av men jag har för tillfället noll exponering mot detta kanske bör omvärderas(?).

V45 för portföljens största konto - gått som index:





V44 Bolagsnyheter (Min portfölj):


Eltel - Hade ju redan vinstvarnat och rapporterade ungefär som väntat. Orderboken såg hyffsad ut framåt och vissa lugnande besked - men risken för nyemission finns fortfarande. Antagligen kommer beslut under Q4. Carnegie kom med en köprekommendation vilket gav aktien en rejäl skjuts. Går den upp till 65-70 utan nyheter så dumpar jag nog innehavet.

HomeMaid - Rapporterade helt OK, dock inga positiva överraskningar. Omsättning +9% men med sämre marginaler så vinsten ökade marginellt. Framförallt posten "övriga externa kostnader" som ökat mer än omsättningen. Kan bero på ett par nyöppnade kontor som försämrat marginalen. Får se hur aktien utvecklas under perioden fram till Q4 rapport men jag kan nog tänka mig att dubbla innehavet (är ett ganska litet innehav idag skulle vara ganska litet även efter en dubbling).

Autoliv - Bilförsäljningen +20% i Kina under Oktober. Betänker man att Kina står för >25% av den globala bilförsäljningen så är det mycket viktigt för Autolivs totalmarknad att Kina fortsätter ånga på, vilket det än så länge ser ut som att det gör, mycket starkt med 20%-ig ökning.


Insiderhandel

Ework: -826 (ca 65.000 kr) - Site Director

En försäljning och inte den största. Som jag skrivit om tidigare har det skett en mängd insiderförsäljningar i Ework sista åren samtidigt som totalavkastningen i aktien varit >100%. Dessutom är personens totala innehav 7.000 aktier + 10.000 teckningsoptioner vilket alltså betyder att hon sålde <5% av sitt totala innehav. Jag sätter ingen större vikt vid denna försäljning.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar