söndag 6 november 2016

Veckan som kommer

Jag har en tid funderat på att öka i Autoliv och på onsdag eftermiddag kommer det antagligen äntligen ske! Det är nämligen så att jag har en position som jag inte beskrivit i "Min portfölj" vilken jag har hållit ett tag - en kort position på OMX30. Jag handlar bara i aktier generellt sett men då och då plockar jag in den här som en liten försäkring och i år med Brexit, USA-val och en lite halvskakig konjunktur så valde jag att hålla en sådan position som kudde - jag vill ju verkligen inte se en börskrasch så vill egentligen inte tjäna pengar på positionen.

Tanken från början med denna position var att hålla den fram tills USA-valet var över för att släppa den efter det, och nu är vi äntligen här om några dagar. Det är ju ganska tråkigt att hålla en sådan här position som man egentligen inte vill tjäna pengar på, samtidigt som att det är ganska "skönt" att ha en liten kudde om det sker generella nedgångar.

Jag har faktiskt dumpat mitt innehav i UTG i veckan vilket också frigjort lite cash. Var ett litet innehav som jag redan försökt dumpa tidigare men bara en del av säljordern gick igenom den gången, nu fick jag igenom resten. 60% avkastning på ~10 månader har ju vart riktigt bra dock på en ganska liten post i förhållande till totala portföljen.

Anledningen till att jag dumpade innehavet var flera, en sifferanledning är helt enkelt att man hade en stor engångsorder i år vilket "dopat" årets siffror något - orderboken exkl engångordern för nästa år är lika stor som vid samma tillfälle förra året vilket i så fall betyder nolltillväxt samtidigt som marknaden antagligen kommer reagera negativt nästa år när nyckeltalen går ner. UTG är en spretig resebyrå där jag också tror att vissa delar av bolaget kommer att ha svårt att hävda sig i framtiden, det är för enkelt att som privatperson fixa boende, resa och aktiviteter på resmålen (exempelvis golfresor till Spanien). Aktien kan nog ha mer att ge på kort sikt men känner större oro på längre sikt. Potentiell direktavkastning till våren på >10% ligger aktien kvar på nuvarande nivå inför bokslutskommuniké så kanske jag gör en chansning över rapporten.

I övrigt i veckan har vi rapport från Eltel som redan vinstvarnat (Jag köpe ju i samband med vinstvarningen som jag beskrivit tidigare). Rapporten kommer med andra ord vara dålig men det är känt och förhoppningsvis redan inprisat. Mest intressanta för mig kommer vara orderbokens utveckling och VD-ordet.

HomeMaid ett litet mini-innehav jag har rapporterar också i veckan. Jag gillar affäridén vilken är något jag tror på på lång sikt och de trender vi har i samhället återspeglar produkterna de säljer. Folk vill frigöra tid, fler och fler "outsourcar" hemarbetet och där kommer HomeMaid in. Har flera vänner som använder deras tjänster dessutom som är mycket nöjda. Alla säger egentligen samma sak - när man väl känt hur det känns att slippa hemarbetet så är det jäkligt svårt att gå tillbaka att göra det själv igen.

M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar