lördag 26 november 2016

Pengar skapar lycka?

Som jag skrev om häromdagen så läste jag igenom undersökningen om dollarmiljonärer som heter "The Millionaire Next Door". Ett avsnitt fastnade lite mer hos mig där man jämförde svaren hos två väldigt lika respondenter - båda runt 55 år, liknande karriärer, enda inkomstkällan i hushållet med höga inkomster på samma nivå men med en enorm skillnad i förmögenhet.

Att mäta lycka eller vem som haft roligast under livet är ju en omöjlighet men jag funderade ändå en bit över detta när jag läste på. Personen utan förmögenhet hade nyligen hämtat ut en ny Porsche - gissningsvis har han riktigt rolig med den! Men hade han roligare än den andra personen som satt och fiskade? Eller spelade fotboll med polarna? Eller campade med familjen? Får jag gissa hade de nog ungefär lika roligt....men uppskattade olika saker i livet.

Men boken publicerade enkätsvaren på dessa två personer där de svarat på vissa frågor som gällde lite mer psykologiskt välmående (=Lycka?). Hur mycket man oroar sig för diverse oväntade saker som kan hända i livet. Där blev det supertydligt att personen som hade byggt upp en förmögenhet och sparat genom livet kände mindre oro jämfört med "spenderaren" i sammanhanget.

Detta var ju inte alls konstigt när jag gjorde lite huvudräkning på siffrorna som fanns tillgängliga. Den sparsamme hade kapital nog att om han skulle sluta jobba kunde han upprätthålla nuvarande livsstil i 150 år under antagande om nollavkastning och nollinflation - samma siffra för spenderaren var cirka 1 år. Klart han känner större oro för att bli sjuk eller att få sparken. Som enda inkomstkälla i familjen, och utan några större besparingar, så skulle familjen få det mycket svårt utan denna inkomstkälla.

Oro leder till stress som i sin tur ökar risken för diverse fysiska åkommor. Utan hälsan kan man aldrig vara lycklig, oavsett hur mycket pengar du har på banken. Kan man minska risken för detta genom att spara så vet jag vilken båt jag vill sitta i i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar