torsdag 1 december 2016

Flera Affärer och ny-gamla bolag in i portföljen

En övergripande anledning till affärerna nedan är att jag blivit överviktad i min "trading-portfölj". Anledningen till överviktningen är ju framförallt för att den gått rejält mycket bättre i år än min långsiktiga kvalité del. Men också delvis för att jag aktivt valde att flytta lite pengar över när jag såg bra möjlighet i Eltel.

Affärer gjorda sista 2 veckorna:

SÅLDE ELTEL:

Som jag skrev för 10 dagar sedan så dumpade jag Eltel på dåliga vibbar från CFO's sjukskrivning. Ett snabbt beslut som visade sig vara rätt (hittills i alla fall). Aktien ner med cirka 10% sen jag sålde. Inväntar nyheter om banklån, nyemission alternativt bokslutskommuniké innan jag kanske går in igen.

NERVIKTAD OPUS:

Dessutom har jag viktat jag ner Opus i portföljen. Jag har alltså kvar bolaget i portföljen men viktade ner det på grund av storleken i förhållande till totalportföljen. Jag kände mig alltså obekväm med att ha så mycket satsat i ett enskilt bolag. Jag byggde upp Opus innehavet så det var mitt största innehav runt 4,5 och de står idag på 6,5 - inkl utdelning och viss swing-trading runt 50% avkastning på innehavet som redan från början var mitt största innehav. Kanske kommer öka igen innan Q4:an men skall gräva lite i det först.

KÖPT SECURITAS

Nygammalt bolag som jag ägt under långa perioder tidigare men inte under de senaste 1,5-2 åren. Tycker bolaget absolut är värd en plats i en portfölj jag kallar "Långsiktig kvalité". Säkerhet känns rätt i tiden dessutom.

KÖPT ICA

Mindre konjunkturkänsligt med bra direktavkastning. Handlar regelbundet på ICA samt också haft ICA som kund genom jobbet. Aldrig haft något negativt att säga om bolaget varken som kund eller leverantör (även om de är bra förhandlare!).

KÖPT Fingerprint

Jag skrev tidigare att "de skall bra långt ner i källaren innan jag fyller på". Vet inte om det kan appliceras på nuläget men jag kunde inte hålla fingrarna från syltburken när den sjönk under 80 kr. Inväntar med spänning kapitalmarknadsdag om en dryg vecka.

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar