torsdag 15 december 2016

Slutar med snus och godis

Så för att nå sparmålet 2017 så måste jag sluta med snuset samt åtminstone minska på godis/fikat.

Jag har nog försökt sluta snusa i snitt en gång per år sista decenniet så min trovärdighet i bekantskapskretsen när jag nämner jag slutar igen är något låg i dagsläget....men skam den som ger sig!

Det har alltid vart smärtan i plånboken som vart den stora drivkraften för mig att sluta snusa, tidigare så har jag dock bara ökat vanliga sparandet in i "stora" kontot. Så en liten förändring skillnad denna gången är att jag skapar ett separat konto för snuspengarna så det förhoppningsvis blir mer synlig hur mycket pengar vi pratar om vilket förhoppningsvis ger mer motivation. Inspirationen från detta kommer från andra bloggar där jag läst om detta tillvägagångssättet även om jag inte kommer ihåg vilken/vilka bloggar det var, så tack för idén vem det nu var =)

När det kommer till sockerproppade produkter så har konsumtionen urartat sen i somras, här skyller jag på min fru som nu är på sluttampen i graviditeten på barn nummer 2. Här är nog egentligen vikten/hälsan den största drivkraften då jag ligger 10-12 kg över målvikten för tillfället. Men det blir ju ett sparande också vilket är en bonus! Tanken är att vi skall sluta helt fram till semestern i första hand - så får vi se vad vi gör efter det.

Så jag har kollat lite hur mycket vi lagt på snus/godis/chips/fika sista 3 månaderna och får fram ungefär 2.000 i månaden. Det är inte representativt för hela årets genomsnitt om jag får gissa....speciellt eftersom jag slutade snusa i runt 6 veckor så sent som i våras =) Men där börjar vi i alla fall. Så 2.000 kr kommer det gå in på snus/socker kontot varje månad från och med nu. Snuset skall ju vara permanent men sockret tror jag inte är permanent - där tänker jag att när/om vi börjar igen så drar vi av konsumtionen på sparandet.

Nu kör vi!

3 kommentarer:

  1. Det kommer att bli tufft, men lycka till!

    (Kanske var detta ett av inläggen du läste: https://egoninvestor.blogspot.com/2016/11/kampen-mot-snuset-sparbossan-laddas.html )

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Haha japp där var det!

    Och tack!

    SvaraRadera
  3. Lycka till, det kommer gå galant! Ser fram emot att följa din blogg även under 2017! Mvh Rik innan 30

    SvaraRadera