onsdag 14 december 2016

Säger upp inkomstförsäkringen

Som jag nämnde igår så säger jag upp min extra inkomstförsäkring från och med Jan 2017 vilket blir en liten besparing - samtidigt ökar jag ju risken något om jag förlorar jobbet. Funderat över detta ett tag och beslutet var inte helt lätt men risken i min privatekonomi är generellt sett lägre idag än när jag signa på denna försäkringen.

Exempel på saker som förändrats sedan jag tog försäkringen:

  
Belåningen: När jag signade försäkringen så hade man upprättat en balansräkning på min ekonomi så hade jag definitivt haft negativt eget kapital. Jag hade alltså mer i lån än värdet på alla mina tillgångar, det är aldrig positivt.....belåningen var högre, räntorna var högre och lönen dessutom mindre - var mycket viktigt att kunna betala räntorna.
 
Sparat kapital: Allt är ju relativt, jag tycker vi har ett stort sparande idag då det består av ett par årslöner.
 
Konjunkturen: mäter jag här som efterfrågan på arbetskraft inom mitt arbetsområde - detta gör jag mycket vetenskapligt genom att göra två specifika sökningar i en jobbsökningsmotor för att räkna antalet annonser som ligger ute. Så här ser de datapunkter ut som jag samlat från finanskrisen till idag:
 
 
 
Det fanns alltså 30 annonserade jobb inom mitt område under finanskrisen - idag när jag gjorde sökningen finns 247 annonser ute - i runda slänger 820% ökning. Dessutom har jag varit med när vi anställt nytt folk inom mitt område och generellt sett kan man säga det är skralt på kompetent folk. Riktigt stor skillnad både på antalet folk som söker och kvalitén på de som söker jämfört med för bara ett par år sedan. Detta kan ju dock vända fort, det vet vi.
 
Så, detta var lite om mina tankar till att säga upp försäkringen.
 
/M 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar