torsdag 8 december 2016

Min sämsta affär(?)

FPC sänkte sin prognos ganska kraftigt idag vilket var väldigt oväntat och tråkigt. Kursen går ner med runt 10% i skrivande stund - och jag ser mitt portföljvärde minska. Tråkigt! Dessutom hade jag ju ökat för bara ett par dagar sedan när den dippade under 80 kr vilket jag då tyckte såg billigt ut.

Efter att ha funderat en stund på morgonen så har jag dragit slutsatsen att FPC skall minskas till "kryddstorlek" istället för ett mellanstort innehav. Det ser onekligen ut som att marknadsandelen pressas fortare än vad jag (och FPC själva) prognosticerat. Vi fick en försmak av det i Q3 rapporten redan när de sänkte andels prognosen från runt 70% till 65%. När man nu 2 månader senare sänker prognosen igen så har risken ökat för att marknadsandelarna går ner ännu snabbare än det estimatet. Jag tycker inte caset är dött men risken har ökat därför skall de inte ha en så stor position i min portfölj som den har idag.

Jag realiserar en förlust på 26% - men behåller en liten andel av innehavet.

Det var längesedan jag realiserade en sådan här dålig affär.....då portföljen växt till sig under de senaste åren så är ju pengarna större dessutom. Jag har tittat tillbaka 24 månader och det är min sämsta affär under den tiden, jag vet jag har gjort sämre affärer i % historiskt men tror det här är den sämsta affären någonsin i absoluta pengar.


Samtidigt så har jag väntat lite på en käftsmäll - ingen har alla rätt när man investerar som jag gör och jag har haft lite för många "rätt" sista året, var dags att plocka ner mig på jorden igen =)

M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar