måndag 19 december 2016

Möblerar om i portföljen

Efter att ha funderat över nuvarande strategi har jag valt att göra ett antal förändringar i min strategi.

En stor förändring som sker nästa år är att jag börjar ett nytt jobb i Februari. Första året så vill jag nog ha större fokus på jobbet än på börsen för att komma in i nya jobbet så fort som möjligt. Detta gör att jag inte kommer ha lika stort fokus på börsen och känner att jag skulle känna mig lite tryggare med en något bredare portfölj - minskad bolagsrisk.

Jag tänker fortsatt inte köpa utländska aktier då jag tycker SEKen fortfarande är undervärderad och jag tror en uppvärdering kommer inom 2 år. Tar vi USA-börsen som dessutom ligger på ATH med en dyr dollar så väljer jag att vänta där till bättre ingångslägen uppstår (med risken att man missar helt...).

Min tanke för 2017-2018 är att jag skall göra färre affärer än under 2015/2016 där jag på en stor del av portföljen gjort affärer på ~6 månaders sikt. Jag är inte helt klar med byggandet av nya portföljen men det som hänt hittills är:

EXIT:
Klövern Pref
DrillCon

DrillCon var ju ett litet innehav men med stor risk men har gett en totalavkastning på runt 40% på mindre än ett år i portföljen, mycket nöjd med det. Jag väljer att hoppa av här i min huvudportfölj (Återkommer dock hit till viss del då Traction är en av storägarna i Drillcon och Traction skall in i min "snus/godis" portfölj).

Klövern Pref - kommer nog bli pressad om räntorn går upp vilket jag tror kommer ske. Kommer inte ha några preffar tills vidare (bortsett från litet innehav i Saltängen, vilket nästan kan ses som en pref). Väntar 2-3 år så kanske vi kommer tillbaka igen.

Minskat:
Castellum
Opus
Autoliv
Ework

Fyra bolag jag gillar väldigt mycket och de var mina 4 största innehav tidigare men har ändå minskat. Helt enkelt i linje med att jag vill ha en bredare portfölj framöver och inte så tung i enskilda bolag.

Nya bolag:
Betsson
Hoist Finance
Hemfosa
Nobina

Betsson/Hoist/Nobina - tre stycken konjunktur okänsliga bolag och tre bolag som bör ha goda möjligheter att kunna visa tillväxt. Hemfosa känns mer som en utdelningsaktie - räntekänsligheten är ju hyffsat hög samtidigt känns kunderna trygga.

Portföljsidan är uppdaterade med senaste portföljen och storleken på respektive innehav.

Planer framöver

Castellum: Jag har tänkt att nog minska lite till i Castellum under Q1 så jag kommer ner runt 8-9% av portföljen.
Opus: skall jag nog minska lite till också, men vill nog se bokslutskommunikén innan jag exekverar.

Ifall jag realiserar ovan planer kommer jag ha runt 10-12% av portföljvärdet att handla för tanken är att jag skall ta in 3 nya bolag. De jag tittar på och funderar på för närvarande är:

Investor
SOBI
Cellavision
Nordic Waterpoofing
Lindab
Skanska
Eltel
Vitec
Sectra (Mini-innhav idag)
Nederman Holding
Vitrolife




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar