lördag 10 december 2016

Därför maxar jag INTE sparkvoten

Även om sparandet är enormet viktigt för att bygga sig en förmögenhet man kan leva på så skulle jag nog kunna mer än dubbla mitt sparande om jag skulle maximera det idag. Men det gör jag inte och har inte heller några planer på att göra det.

Förklaring till detta är ju att det inte är en förmögenhet i sig jag är ute efter, utan de främsta anledningarna jag sparar är att jag vill maximera:

1. Tiden jag kan spendera med mina nära och kära
2. Tiden jag kan spendera på det jag gillar mest att göra (För mig blir detta golfen som är min största hobby).

Dessa två punkter försöker jag ha i åtanke när jag tar beslut som påverkar sparandet och ekonomin. För att dra några exempel på hur det påverkat min familjs sparande:

- Föräldraledigheten:
Jag tjänar över maxbeloppet men det gör inte min fru. Vi "förlorar" cirka 5.000 netto per månad på att jag är hemma istället för henne. Vi har ändå valt att jag är hemma i 9 månader, samt att vi är hemma lite längre och därmed inte får full ersättning hela tiden av försäkringskassan. Men om sparandets huvudsyfte är att få spendera mer tid med nära och kära i framtiden så är det väl värt att offra en del av det för att få göra det nu direkt?

- Bilägandet
Vi har haft bil i 5 år ungefär - inte en enda gång under denna tiden har varken min fru eller jag tagit bilen till jobbet (vi går eller cyklar 99/100 dagar för att åka kommunalt då det är riktigt skitväder). Vår "bilkonsumtion" är egentligen ren och skär lyx, den är inte nödvändig för fem öre. Men åter till de två punkterna ovan: bilen gör att vi spenderar mer tid med släkt och vänner och dessutom öppnar det upp för massa mer golfspelande.

Fortsätter vi på bilämnet så är jag dock riktigt sugen på nya XC90 som jag tycker är RÅSNYGG!! Där har dom lyckats i Göteborg! Så skall jag byta min 8 år gamla Skoda mot en XC90? Ger det mig mer tid med nära och kära? Ökar det möjligheten att spela mer golf? Nej på båda, faktum är ju att det till och med är tvärtom då jag skulle vara tvungen att roffa av portföljen för att köpa en XC90 vilket alltså skulle göra att framtida möjligheter att spendera mer tid med familj och på golfbanan skulle minska.

Tacka nej till att göra något idag för att kanske få möjlighet att göra mer av det i framtiden är inte så jag lever. Någonstans finns ju också risken att det kanske skiter sig på vägen så du aldrig för uppleva den tid du drömt om. 

M

1 kommentar:

  1. Så sant - vi ska se till att njuta av nuet också och en balans är viktig. Diverse snålbloggare håller nog inte med. :-)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera