söndag 11 december 2016

Har min aktiva trading gått bra eller dåligt?

Så vi börjar närma oss årets slut och som sig bör så reflekterar jag lite över hur det går.

För cirka 2 år sedan så ändrade jag inställning till mina investeringar och blev mycket mer aktiv. Så hur har det gått sedan dess?

Börjar vi med årets totalavkastning så ligger den på 30,86% vilket jag är sjukt nöjd med. Jämför vi med SIXPRX som för närvarande ligger +9,63% så är det ju riktigt bra överavkastning. Men så började jag i helgen räkna ut hur min portfölj hade gått om jag inte gjort en enda affär i år. Tog alltså portföljen som den såg ut 1/1 och kollade utvecklingen på innehaven och lade till utdelningen....hade jag inte gjort en enda affär i år skulle avkastningen vart 35,09%! Jag har alltså gått sämre genom min aktivitet än vad jag hade gjort om jag bara legat kvar hela året med samma portfölj som jag började året med.

Så gör jag rätt eller fel? Skall jag fortsätta eller inte?

Tittar vi på 2015 däremot så ser det ut som att jag tjänade på aktiviteten: :



2015 började jag dock året med mycket tyngd på stora stabila bolag och när jag började dela upp portföljen till en mer kortsiktig del så tog jag pengar därifrån och då satte mer i småbolag. Hur mycket av överavkastningen på helt enkel turlig timing då storbolagen toppar i början av 2015 och småbolagslistorna gick riktig mycket bättre överlag detta år?

Mycket svårt att dra definitiva slutsatser på en såpass kort period som 2 år, men även om det har gått bra jämfört med index så finns det stora frågetecken hur mycket som varit turlig tajmning jämfört med intelligent uppbyggt beslutsfattande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar