torsdag 17 november 2016

Opus rapport imorgon


Ser med spänning fram mot Opus rapport imorgon, har som sagt innan mycket höga förväntningar (både jämfört med föregående år och SME).

Det jag har börjat fundera lite över i mitt estimat på EBITDA nivå är kommentaren från Q3 2015 rapporten att EBITDA inkluderar realisationsförlust på 6,6 MSEK från försäljning av Equipment divisionen. Hur kan det göra det? Detta tolkar jag som att man fått mindre betalt för divisionen kontra redovisade tillgångar i balansräkningen och borde i så fall inte påverka EBITDA (men fortfarande nettoresultatet).

Har dessutom kollat igenom "engångskostnader" för tillväxt i några rapporter bakåt och de brukar generellt sett vara högre än mitt estimat, tror jag har vart för snäll där.

Oavsett om jag justerar för ovan så får jag ett EBITDA på ~95-100 MSEK vilket skulle vara kraftigt mycket bättre än föregående år, dessutom 10-15% högre än SME. Tror fortfarande det kan bli bra det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar