söndag 20 november 2016

Opus Rapport - Bra eller Dålig?!

Opus kom med Q3:an idag och marknaden har reagerat negativt med -5%.

Var rapporten verkligen så dålig? Rapportöversikt Q3:

För koncernen ser det alltså ut som ovan - mycket positivt fram till nettoresultatet som inte ser lika roligt ut. Jämför man med mina gissningar:


För den Internationella verksamheten så blev tillväxten bättre än jag väntat, dock drivet av valuta. Faktum är att like-for-like valutamässigt skulle omsättningen varit 284 MSEK så mer eller mindre spot-on på mina ganska högt ställda förväntningar, MYCKET bra tycker jag. Däremot var marginalerna sämre - det enda jag ser som kan förklara detta är antalet anställa som ökade i Q3 med 5% (eller 51 personer) jämfört med Q2 och 15% (eller 150 personer) jämfört med Q3 2015. Detta bör vara den störst bidragande orsaken till att marginalerna missade mina estimat (+1 MSEK i uppstartskostnad). Förhoppningsvis bör dessa nyanställda bidra till fortsatt tillväxt men mina egna marginalförväntningar på kommande kvartal bör nog sänkas en bit till ~25-26% istället för 27%.

Vad gäller Sverige så kände jag redan när jag gjorde analysen att jag antagligen överestimerade effekten av prishöjningen på Q3. Samtidigt kände jag att jag var tvungen att räkna på det som var tillgängligt - men antagligen har man gjort fler "kampanjer" eller rabatterade besiktningar - tror man har en mer rörlig prissättning idag. Samtidigt positivt att man faktiskt har mindre anställa med lyckats öka besiktningsvolymen, det är starkt - men hållbart? Återstår att se. Överlag mycket positivt från Sverige också.

För den uppmärksamme så ser man att summan av divisionerna inte summerar till koncernen - de tar alltså kostnader centralt som man i redovisningen inte allokerar till divisionerna - i detta kvartal diffar det alltså 99,3 - 86,7 = 12,6 MSEK varav 10 MSEK är från uppstarten i Latinamerika. Sen åkte man på en extra skattekostnad som härrörs till 2015 på nettoresultatet á 7,4 MSEK.

Det finns ett antal engångseffekter i föregående års Q3 också - jag har försökt rensa både Q3 2015 och Q3 2016 från engångseffekter för att få en bättre bild av hur verksamheten verkligen går.


* Justerat för Opus Equipment, Kostnad för personalneddragning, kostnad uppstart EAAS, kostnad uppstart Latinamerika
** Justerat för USD effekt på finansnetto
*** Pålagt 23% skatt baserat på historiskt genomsnitt


M.a.o. +19% i vinst för den löpande verksamheten - det är jag mycket nöjd med. Sen är även jag väldigt besviken över de större än väntade kostnaderna för lanseringen i latinamerika och även den oväntade skattekostnaden.

På 12 månader så estimerar jag att koncernen kan generera ungefär 100-120 MSEK i vinst om man bortser från engångseffekter från USD och tillväxtkostnader. Det ger på kurs 6,55 PE15-18 eller PE 22-26 justerat för nettoskulden. Dyrt eller billigt? Jag vet inte....men jag vet det finns riktigt bra möjligheter till fortsatt expansion.

Dessutom finns fortsatt enorma tillväxtmöjligheter, betänk att bara i USA så har majoriteten av staterna inga krav för besiktning av bilens säkerhet i trafiken. Sen har vi resten av världen på det - där man som sagt börjat i Chile och Pakistan. Dessutom de två nya produktena RAP (egenutvecklat) och Fastlign (Köpt) som skall rullas ut på befintlig kundstock + nya kunder.

Så som sagt - ocyklisk verksamhet med riktigt bra tillväxtmöjligheter gillar jag även om jag är ledsen på storleken på uppstartskostnaderna. Opus är ett favoritföretag fortsatt och kommer äga tills vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar