fredag 4 november 2016

Bolag under bevakning

Jag har en 30-40 bolag på min bevakningslista, som ni förstår så har jag svårt att följa så många bolag i detalj löpande så under rapportperioden som nu fokuserar jag framförallt på nuvarande innehav och skummar igenom det som kommer från bevakningsbolagen, sen när det lugnar ner sig så djupdyker jag mer in i de bolag jag bevakar.

Flera av bolagen i min bevakningslista har jag under någon period ägt - majoriteten av bolagen under bevakning är bolag där jag gillar verksamheten men jag äger dom inte för jag gillar inte priset.

Ett urval av bolagen under bevakning där jag skummat igenom rapporterna:

Cellavision
Betyg 5/10
Omsättning och resultat ganska så kraftigt neråt mot föregående år men det var ganska väntat då det förra året ingick en väldigt stor order till veterinärmarknaden. Kostnaderna var dessutom högre på grund av att man etablerar direkt närvaro på nya marknader. Aktien är ner med cirka 10% sen rapport - jag planerar att gräva djupare i detta bolag innan årsskifte då jag funderar på att gå in (igen).

Micro Systemation
Betyg 8/10
Efter ett par knackiga kvartal så visade dom på riktigt bra tillväxt, aktieägarna belönades också med en rörelse på cirka +20% efter rapport. Bör också djupdykas lite mer innan jag bestämmer mig för att agera - Cellavision känns i nuläget attraktivare faktiskt. Insiders i MSAB har gjort bra affärer historiskt så intressant att följa utvecklingen där - inga tansaktioner än efter rapport.

Mycronic
Betyg 5/10
I många delar ganska likt Cellavisions case med negativ omsättning och resultatutvekling men som kommer från en enskild order föregående år på en avancerad maskritare. Jan-Sep visar de fortfarande tillväxt däremot var orderingången i kvartalet lägre än omsättningen, frågan är hur länge och hur mycket de kan växa. Försäljningen kan slå ganska kraftigt i ett bolag som detta, de säljer en handfull maskiner per månad och kan man förutse vilket kvartal de säljer 1-3 maskiner fler än föregående år kan man göra en snabb kortsiktig affär. Osäker på om jag är så sugen på Mycronic just nu fastän de gått ner cirka 15% sen rapport.

Vitec
Betyg 4/10
Negativ resultatutveckling men positiv omsättning. Negativa valutaeffekter, omstruktureringskostnader samt problem inom mäklarområdet drar ner resultatet. Till PE 30 tycker jag det är för mycket som går emot Vitec för tillfället så den får nog ligga kvar på bevakning.

Dedicare
Betyg 9/10
Riktigt bra omsättningstillväxt och >100% vinsttillväxt, långt bättre än jag trodde. Hade vi inte haft diskussionerna om vinsttak i välfärden så hade jag nog fortfarande ägt den här aktien. Den politiska risken är för närvarande lite för stor tycker jag så kommer antagligen inte hoppa på denna igen förrän vi vet vad som beslutas.

M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar