onsdag 23 november 2016

The Millionaire Next Door

Hyffsat nyligen läste jag igenom en "The Millionaire Next Door" som bygger på tusentals intervjuer och enkätsvar från dollarmiljonärer - om hur de lever, vilka dom är och hur de gjort för att bygga upp dessa förmögenheter.

Från undersökningen är det två saker jag framförallt tar med mig. Den första punkten är mycket uppmuntrande:
  • Det är inte på något sätt omöjligt för den stora majoriteten att bli dollarmiljonär.
Den andra punkten jag tog med mig från boken, och som för vissa är ganska nedslående, är:
  • Det är MYCKET SVÅRT att bli dollarmiljonär och samtidigt vilja leva/spendera så som man tror en dollarmiljonär lever/spenderar.
En intervjuad kirurg i boken som tjänade miljoner per år hade lyckats bygga upp en livsstil som gjorde att han knappt kunde spara en krona. Bland annat spenderade hans familj nästan en halv miljon kronor per år på kläder...KLÄDER?!?! Oavsett hur mycket du tjänar så finns det företag som lever på att du vill uppvisa status. Kläder, bilar, båtar - klassiska produkter där man lätt kan försvinna i konsumtion i syfte att uppvisa en högre social status.

I undersökningen visas det att många dollarmiljonärer är medelinkomsttagare. Vad som framförallt kommer fram är att för att bygga upp en hyffsad förmögenhet så är inte en hög inkomst det allra viktigaste, det allra viktigaste är att ha kontroll på kostnaderna.

Inom vissa höginkomstyrken verkar det nästan till och med vara en nackdel om man ser till syftet att bygga upp en finansiell trygghet. Detta då det förväntas att personen i fråga kör en ny BMW samt har en Ferrari för helgen, man skall ha ett fint hus i ett fint område, man skall ha barnen på privatskolor, man skall åka på lyxsemester etc. 

Litet utdrag av punkter om hur en dollarmiljonär lever:

1. En majoritet av dollarmiljonärerna hade bott i samma hus i över 20 år - med andra ord allt eftersom inkomsterna ökat under livet så har de valt att inte "byta upp sig" husmässigt för att uppnå högre social status.

2. Majoriteten kör begagnade bilar - endast en mycket liten del ägde europeiska premiumbilar av nyare modell.

3. Majoriteten har en sparkvot över 15%, snittet ligger över 20% av inkomsten.

Avslutar med ett litet citat från en intervjuad entreprenör i undersökningen:
"If your goal is to become financially secure, you'll likely attain it. ... But if your motive is to make money to spend money on the good life, ... you're never gonna make it."


Vad jag tycker man skall vara medveten om när man läser är att inputen som undersökningen är byggd på är från framförallt 1995, men även på gammal data insamlad från 1975-1995. Det betyder att en dollarmiljonär vid bokens skapande idag är värd 14,5 MSEK (justerat för inflation och till SEK med kurs 9,2). Samma övning med Medianhushållet i undersökningen visar att de idag är god för motsvarande 23 MSEK, mycket förmögna med andra ord (i mina ögon).

2 kommentarer:

  1. Det där bekräftar det man fått lära sig sen barnsben "man blir rik på små utgifter, inte stora inkomster".

    Måste bara nämna det där med en halv miljon för kläder!!! För helvete...

    SvaraRadera
  2. Lyckost dig som fått lära sig sen barnsben!

    Antar det beror på umgänge och uppväxt men jag har tyvärr varit väldigt slösaktig och fokuserat på inkomstdelen fram till för ett par år sedan....kostnaderna har kommit ner väsentligt sen dess och faktiskt en av de stora posterna som blivit nerjusterad är just kläder för mig. Får jag gissa har jag minskat kläd/sko kontot med 10-15 tusen per år minimum.

    M

    SvaraRadera