lördag 5 november 2016

V44 - Veckosammanfattning

V44 har inte vart en höjdarvecka direkt på börsen, samtidigt så är det inte drivet av något bolagsspecifikt i min portfölj, inga negativa nyheter alls. Däremot har vi ju val i USA nästa vecka och en inte alltför vild gissning är att investerarkollektivet är nervösa, framförallt för en Trump-seger. I skrivande stund hörde jag precis på nyheterna att det ser enormt jämnt ut, kanske till och med fördel Trump.


V44 för portföljen:


Mina tankar om valet i USA:

Som person föredrar jag självklart Hillary - behöver nog inte förklaras varför. Som investerare är dessutom Hillary det säkrare kortet av de både, det blir antagligen lugnare på finansmarknaderna med henne som segrare. Samtidigt tror jag (och hoppas) att många av de uttalanden som Trump gjort inte kommer bli verklighet utan att det stannar vid tomma ord. Även om det inte är tomma ord från Trumps sida skall de flesta förslagen röstas igenom i andra instanser, Presidenten i USA är inte diktator. Om vi tar viktiga punkter för investerare som tullar och handelsfrihet så är det Senaten som röstar om det. För tillfället är faktiskt Republikanerna i majoritet där men det är klassiska republikaner som egentligen har en större förkärlek för handelsfrihet och låga tullar än Demokraterna. Jag tror inte de kommer låta några av Trumps idiot-idéer gå igenom.

Tror därmed att Trump-seger kommer ge skakiga finansmarknader men utan något riktigt fundamenta som driver det, med andra ord kommer köplägen uppstå.


V44 Bolagsnyheter (Min portfölj):

Catella rapporterade bättre än mina förväntningar. Catellas Q3 2015 var mycket starkt och trodde de skulle få svårt att nå upp till de höjderna - trodde på sämre rapport än 2015 och att aktien skulle dippa till köpläge runt 17-19 kr, verkar som att jag får fel där. Har skalat ner mitt innehav löpande under 2016 och det är ungefär 80% mindre idag än när det var som störst under 2015.

Drillcon rapporterade också men jag hittar faktiskt inte rapporten(?!). Läser jag VD-ord från pressmeddelandet bara så låter det som att det utvecklas enligt plan, ingen omsättningstillväxt att tala om direkt men rörelsemarginalerna ökar.

Fingerprint lanserar första sensorn under glas. Har själv inte kunskapen att förstå hur stort detta är eller gissa vilka värden som finns att hämta i detta segment. Men känns positivt.

Fingerprint kallar till extrastämma - viktigaste punkterna här är makulering av återköpta aktier samt optionsprogram för ledningen. Jag röstar för båda förslagen.

Autoliv fastställer utdelning för Q1 2017 till 58 cent. Framförallt ökar utdelningen i SEK då de delar ut i USD som har stärkts.


Insiderhandel

Fingerprint: +1000 (ca 85.000 kr) - Närstående till CFO

Precio Fishbone: +5000 (ca 80.000 kr) - Styrelseledamot

Två bra insiderköp tycker jag. Precio dippade på en dålig rapport och som jag skrev i tidigare inlägg misstänker jag att stor del av resultatdippen är konsultstopp hos Ericsson, övriga verksamheten verkar gå bra.

Fingerprint skall ju om några veckor besluta om optionsprogram, gissningsvis laddar ledande befattningshavare för att teckna sig där istället för att köpa aktier direkt över börsen (tekningen blir en bra måttstock vad insiders tror om framtiden för kursen). Därför om vi ser några insiderköp närmsta veckorna så lär det komma från närstående, inte direkt från insiders.


M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar